Περισσότερα από εκατό χιλιάδες μέλη αριθμεί πλέον η ομάδα πολιτών του Facebook «Υπογράψτε να Φορολογηθεί και η Εκκλησία», η οποία κατέθεσε νέο αίτημα με αποδέκτη το ελληνικό κοινοβούλιο, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αλλά και την τρόικα, για την άμεση και ισότιμη φορολόγηση της εκκλησιαστικής περιουσίας.Όπως αναφέρει το εν λόγω αίτημα, το οποίο μπορεί να συνυπογράψει κανείς εδώ, τα «ασφυκτικά οικονομικά μέτρα πλήττουν κυρίως τις κατώτερες και μεσαίες οικονομικές τάξεις» τη στιγμή που το νέο φορολογικό νομοσχέδιο το οποίο συζητείται στη Βουλή, δεν προβλέπει ανάλογες φορολογικές ρυθμίσεις για την Εκκλησία, «παρά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για συμμετοχή όλων».
Συγκεκριμένα, ο φορολογικός νόμος που εγκρίθηκε τον περασμένο Απρίλιο και περιελάμβανε όλες σχεδόν τις εξαγγελθείσες περικοπές για τους πολίτες, μπορεί να χαρακτηριστεί «φιλικός» προς την Εκκλησία: Ο φόρος επί εισοδημάτων της Εκκλησίας από ακίνητα, εξαγγέλθηκε 20% και κατέληξε ουσιαστικά σε 10%, ο φόρος δωρεάς ακινήτων στην Εκκλησία εξαγγέλθηκε 5% και κατέληξε 0,5%, ενώ ο φόρος δωρεάς χρημάτων στην Εκκλησία εξαγγέλθηκε 10% και κατέληξε 0,5%.
Όπως επισημαίνει η ομάδα «Υπογράψτε να Φορολογηθεί και η Εκκλησία», τη στιγμή που οι αυξήσεις στους χαμηλούς συντελεστές ανεβάζουν τις τιμές σε απαγορευτικά επίπεδα για τους καταναλωτές, οι όποιοι βλεπουν παράλληλα τα επιδόματα και τις συντάξεις τους να περικόπτονται, η Εκκλησία βρίσκεται στο φορολογικό απυρόβλητο.
Μάλιστα, η ομάδα χαρακτηρίζει την Εκκλησία τον «τελευταίο τσιφλικά στην Ελλάδα», μιας και έχει στην κυριότητά της 1.300.000 στρέμματα γης, χιλιάδες αστικά ακίνητα, περίπου 9.000.000 μετοχές της Εθνικής Τράπεζας και πολλά ακόμα περιουσιακά στοιχεία, τα οποία εκτείνονται πίσω από 10.000 και πλέον νομικά πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, αστικές εταιρείες και μη κυβερνητικές οργανώσεις.
Οι οικονομικές εισφορές του Κράτους προς την Εκκλησία, ανέρχονται στα 232.000.000 ευρώ για τους μισθούς των κληρικών, συν 3.120.000 ευρώ προς τους διάφορους εκκλησιαστικούς οργανισμούς και 2.250.000 ευρώ για τις μονές του Αγίου Όρους.
Σύμφωνα με το κείμενο του αιτήματος, ο γεγονός πως η μισθοδοσία και η συνταξιοδότηση των κληρικών εντάσσεται στον κρατικό προϋπολογισμό, σε συνδυασμό με το προνομιακό φορολογικό καθεστώς και τις κρατικές επιχορηγήσεις που απολαμβάνει, καθιστούν την Εκκλησία εν μέρει υπεύθυνη για τη δημοσιονομική κρίση.
Στο επιχείρημα αυτό, μπορεί να συμπεριληφθεί και η «εμπλοκή κληρικών σε σκάνδαλα διαπλοκής με φορείς κρατικής εξουσίας, κυβερνητικούς και δικαστικούς, καθώς και η αδιαφανής διακίνηση κονδυλίων μέσω μη κυβερνητικών εκκλησιαστικών οργανώσεων», που συντέλεσαν σε ένα βαθμό στην οικονομική καταστροφή της χώρας.
Τα αιτήματα που προβάλει η πρωτοβουλία αυτή είναι συγκεκριμένα: Πρώτον, να καταγράφεται και να ελέγχεται ο τρόπος κτήσης της ακίνητης περιουσίας της Εκκλησίας, καθώς και το πόθεν έσχες των ιεραρχών. Δεύτερον, να φορολογείται Εκκλησία όπως οι αστικές εταιρείες. Τέλος, να θεσμοθετηθεί ειδικός εκκλησιαστικός φόρος, ο οποίος θα καταβάλλεται μόνο από τα μέλη κάθε θρησκεύματος, και θα καλύπτει εξ ολοκλήρου τα έξοδα της Εκκλησίας.
από το tvxs.gr
Ενδεικτικώς αναφέρουμε στο σύνολο τα Φιλανθρωπικά Ιδρύματα και οι κοινωνικές δραστηριότητες που λειτουργούνται και συντηρούνται από την Εκκλησία της Ελλάδος, τις Ιερές Μητροπόλεις, τις Ιερές Μονές και τις Ενορίες:
ΑπάντησηΔιαγραφή20 Βρεφονηπιακοί - Παιδικοί Σταθμοί.
84 Γηροκομεία - Στέγες Γερόντων.
13 Θεραπευτήρια χρονίως πασχόντων.
30 Διάφορα Ιδρύματα.
8 Ιδρύματα για Άτομα με ειδικές ανάγκες.
54 Κατασκηνωτικά Κέντρα.
33 Ιδρύματα Νεότητος.
10 Νοσοκομεία - Ιατρεία.
6 Ξενώνες.
36 Οικοτροφεία - Ορφανοτροφεία.
195 Συσσίτια - Τράπεζες Αγάπης.
44 Σχολές Αγιογραφίας.
136 Σχολές Βυζαντινής και Ευρωπαϊκής Μουσικής.
47 Διάφορες Σχολές.
35 Τράπεζες Αίματος.
1 Οίκος Τυφλών.
13 Φοιτητικές Εστίες.
7 Ιδρύματα Ψυχικής Υγείας.
Κάποιοι ζητούν δήμευση (απαλλοτρίωση) της Εκκλησιαστικής Περιουσίας. Αξίζει να θυμίσουμε πως το κράτος είχε δημεύσει κατά το παρελθόν την περιουσία της Εκκλησίας δύο φορές, το 1833 και το 1919. Τη δεκαετία του ‘30, με το Νόμο υπ’ αριθμ. 4684/1931 η ελληνική πολιτεία ρευστοποίησε την πλειοψηφία της τότε ακίνητης περιουσίας των Μονών. Η προσπάθεια του Αντώνη Τρίτση το 1987 (νόμος 1700/87) γιά τον ίδιο σκοπό απορρίφθηκε τόσο από την ελληνική δικαιοσύνη, όσο και από το Συμβούλιο της Ευρώπης. Επομένως πρέπει να γίνουν δύο επισημάνσεις: πρώτον, κάθε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ) κατέχει το Συνταγματικό δικαίωμα να έχει περιουσία και να τη διαχειρίζεται όπως αυτό νομίζει καλύτερα. Δεύτερον, η εκκλησιαστική περιουσία δεν ανήκει σε ένα ΝΠΔΔ (π.χ. στη Μητρόπολη Αθηνών), ώστε να μπορούσε το κράτος να διαπραγματευτεί τη δήμευση της, αλλά σε περίπου οκτώ χιλιάδες διαφορετικά ΝΠΔΔ (Μητροπόλεις, Ναούς, Μονές, Ιδρύματα κλπ).
ΑπάντησηΔιαγραφήβ. Ως εκ τούτου η δήμευση της περιουσίας της Εκκλησίας καθίσταται και νομικά αδύνατη. Δεν είναι, όμως, μόνο αυτό. Το ίδιο το ελληνικό κράτος στη συμφωνία του 1952 μεταξύ Πολιτείας-Εκκλησίας έχει δεσμευτεί γιά συγκεκριμένα ζητήματα που είναι μάλλον αδύνατο να αθετίσει. Πρώτον, με τη σύμβαση της 18/9/1952, το κράτος έλαβε το 80% περίπου της καλλιεργήσιμης γης που ήταν υπό την ιδιοκτησία της Εκκλησίας - ταυτόχρονα δε, στη σύμβαση του ‘52, περιλαμβάνεται σχετική διάταξη η οποία αναφέρει ρητά πως αυτή ήταν η τελευταία απαλλοτρίωση περιουσιακών στοιχείων της Εκκλησίας και πως δεν πρόκειται να επαναληφθεί στο μέλλον. Τα παραπάνω, υποθέτω, πως όσοι φίλοι ζητούν, έτσι αυθαίρετα, τη δήμευση της εκκλησιαστικής περιουσίας τα αγνοούν, ή έστω, κάνουν