Κυριακή, 10 Οκτωβρίου 2010

Ελλάδα απούσα, Ελλάδα εσωστρεφής … δεν πρόκειται να βγει από την κρίση ποτέ.

Ημουν την προηγούμενη εβδομάδα επισκέπτης στο ExpoReal 2010 στο Μόναχο, που είναι η κορυφαία έκθεση εταιρειών και επιχειρηματιών από τον χώρο των ακινήτων στην Ευρώπη. Μιά εκδήλωση που κρατά 3 ημέρες και περιλαμβάνει πολλές παράπλευρες εκδηλώσεις κατά την διάρκειά της.
Είχα πάει και τις προηγούμενες χρονιές αλλά και φέτος. Φέτος ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρον το κλίμα αφού η συμμετοχή προσέλκυσε περίπου 10.000 επαγγελματίες από την Ευρώπη – fund managers, τραπεζίτες, εκπροσώπους επενδυτικών και κατασκευαστικών ομίλων αλλά και παραπλεύρων επαγγελματικών τομέων.
Στην φετινή έκθεση, ιδιαίτερη εντύπωση μου έκανε η παρουσία χωρών όπως η Ρωσία, Πολωνία, Τσεχία, Σλοβακία, Ουγγαρία, Σερβία, ΠΓΔΜ, Ρουμανία, Ουκρανία, Γερμανία, Γαλλία, Κατάρ, Τουρκία κ.α. Ιδιαίτερα η Πολωνία και οι Ρωσία είχαν παρουσία ανά περιοχές του κράτους ανταγωνιζόμενη η μία την άλλη. Μεγάλη εντύπωση μου έκανε το περίπτερο της Βαρκελώνης, η οποία αγωνίζεται να συγκεντρώσει επενδυτές προς εγκατάσταση στην πόλη αυτή και με τον τρόπο της έκανε μιά εκπληκτική παρουσία.
Πολύ όμορφη παρουσία είχε η Τουρκία και εταιρείες της, όπως και περιοχές υπό ανάπτυξιν, όπως η Bursa. Το υλικό το οποίο προωθήθηκε στους συμμετέχοντες, σε οπτικοακουστική μορφή αλλά και σε έντυπα ήταν πολύ πλούσιο και ενδιαφέρον. Οι συζητήσεις και τα round-table panels που έγιναν ήταν επίσης πολύ ενδιαφέροντα για μιά ακόμα χρονιά καθόσον οι συμμετέχοντες ήταν όλοι κορυφαίοι στο είδος τους, επιχειρηματίες.
Απούσα από την έκθεση αυτή ήταν η Ελλάδα, ελληνικές επιχειρήσεις αλλά και περιοχές που θα μπορούσαν να τραβήξουν σημαντικά το ενδιαφέρον επενδυτών του χώρου. Περιοχές της Ελλάδας όπως η Ηπειρος για παράδειγμα, που έχει σοβαρή ανάγκη επενδύσεων, οι περιοχές που παρουσιάζουν ανεργία, αλλά και οι μεγάλες πόλεις που θα πρέπει να «μαγνητίσουν» επενδυτές ώστε να μεταφέρουν την δραστηριότητά τους εκεί – ήταν πλήρως απούσες.
Σε μια τόσο δύσκολη περίοδο για την Ελλάδα, όπου οι ξένες επενδύσεις και η ανάπτυξη είναι το Α και το Ω για το μέλλον της χώρας, θα πρέπει η χώρα να είναι παρούσα σε κάθε διεθνές γεγονός ώστε να μπορεί να δώσει την εικόνα της φιλόξενης χώρας που έχει ξεπεράσει τα προβλήματά της και είναι στην διάθεση των επενδυτών – όπως κάνει η Ουγγαρία για παράδειγμα.
Η Ελλάδα και περισότερο οι Ελληνες επιχειρηματίες, δυστυχώς είναι εσωστρεφείς και αντί να είναι διεθνώς επιθετικοί και να ξοδεύουν κεφάλαια για προώθηση, κλείνονται στο «καβούκι» των συνόρων μας που πλέον είναι αφιλόξενο και δεν παρουσιάζει προοπτικές, και περιμένουν να περάσει η κρίση. Αν δεν ανοίξουν νέες αγορές και προοπτικές, η κρίση θα μείνει μέσα στις εταιρείες για μία δεκαετία και θα παγώσει τις αντιδράσεις τους και την ψυχολογία τους στα πλαίσια της Ελλάδας, κάτι που είναι μιά κακή επιλογή αυτή τη στιγμή.
Το παράδειγμα της Barcelona θα πρέπει να το ακολουθήσει και η Αθήνα, να δώσει μιά εικόνα σύγχρονης πόλης. Η Βαρκελώνη κατάφερε και εκμεταλεύτηκε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους δικούς της Ολυμπιακούς Αγώνες και σήμερα είναι μία από τις πιό ελκυστικές πόλεις στον πλανήτη. Παρά το γεγονός ότι έχει κερδίσει τη μάχη έναντι κάθε άλλης Μεσογειακής πόλης, αυτή συνεχίζει να κάνει marketing και να προωθεί την εικόνα της σε εκθέσεις και εκδηλώσεις όπως το ExpoReal.
Ο κ. Παπανδρέου, θα πρέπει να αφυπνιστεί. Δεν φτάνει μόνος του να γυρίζει όλο τον κόσμο, στην προσπάθεια προώθησης της Ελλάδας. Χρειάζεται και ένα κατάλληλο follow up από τον κρατικό μηχανισμό, σε συνεργασία με τις επιχειρήσεις, ώστε να προωθείται η Ελλάδα ως κατάλληλος προορισμός για επιχειρηματική εγκατάσταση και επενδύσεις, στα πρότυπα των άλλων χωρών.
Επίσης θα πρέπει, αποστολές από στελέχη να καταγράφουν τον τρόπο με τον οποίο προωθούνται όλοι οι άλλοι και στα επόμενα χρόνια να κάνει κάτι το αντίστοιχο σε συνεργασία με διαφημιστικές εταιρείες.
Η Ελλάδα δεν θα ξεφύγει ποτέ από την κρίση αν δεν ξεπεράσει την εσωστρέφειά της. Η απουσία της από τα διεθνή βήματα, της αφαιρεί κάθε δυνατότητα να δείξει κάτι το θετικό σε ένα χώρο όπου όλοι οι άλλοι είναι παρόντες, όπως και ο Ευρωπαϊκός επιχειρηματικός κόσμος.
Christos Mouroutis

από real politics

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου